معماران امپراتوری غرب؛ بازی‌ای متفاوت برای عاشقان سبک کارگرگذاری
آبان 18, 1403

معماران امپراتوری غرب؛ بازی‌ای متفاوت برای عاشقان سبک کارگرگذاری

بازی معماران امپراتوری غرب (Architects of the West Kingdom) که توسط شم فیلیپس و سم مک‌دونالد طراحی و در ایران توسط گروه دهکده منتشر شده، یک بازی کارگرگذاری(worker placement) است که در فضای قرن نهم میلادی جریان دارد. در این بازی 1 تا 5 نفر به نقش معماران سلطنتی درآمده و تلاش می‌کنند با ساخت بناهای برجسته، نظر پادشاه را جلب کنند. این بازی از نظر مکانیک، تفاوت‌هایی نسبت به بازی‌های کلاسیک این سبک دارد که باعث می‌شود بازی تاکتیکی‌تر و پرخلاق‌تر از همتایان مشابه خود باشد.

عکس نوشته معماران امپراتوری غرب؛ بازی‌ای متفاوت برای عاشقان سبک کارگرگذاری

مکانیک‌های جدید و جذاب

بازی معماران امپراتوری غرب با افزودن مکانیک‌های نوآورانه‌ای به سبک بازی کارگر‌گذاری، تغییرات جالبی ایجاد کرده است. هر بازیکن با 20 کارگر شروع می‌کند و در مکان‌های مختلف می‌تواند آنها را قرار دهد تا از مزایای آن مکان بهره‌مند شود. این مکانیک باعث می‌شود زمان‌بندی در کنار مکان‌یابی، نقش مهمی در تصمیم‌گیری داشته باشد.

مکانیک جالب دیگر در این بازی نحوه بازپس‌گیری کارگرهاست. بازیکنان برای بازگرداندن کارگرهای خود از برد بازی باید هزینه‌ای پرداخت کنند، و این اقدام توسط سایر بازیکنان نیز قابل استفاده است. بدین ترتیب بازیکنان می‌توانند کارگرهای دیگران را به دام بیاندازند و با گرفتن هزینه آن‌ها را آزاد کنند یا حتی به زندان بفرستند، که منجر به پویا شدن و تعاملی‌تر شدن بازی می‌شود.

سیستم‌های تعاملی و پویا

بازی با ترکیب سیستم‌های ساده و در عین حال مؤثر، عمق استراتژیک خوبی فراهم کرده است. یکی از سیستم‌های اصلی بازی، سیستم «پرهیزکاری» است. با انجام برخی اقدامات مثبت مانند کمک به خزانه یا مشارکت در ساخت کلیسا، بازیکنان می‌توانند پرهیزکاری کسب کنند؛ اما در صورت انجام اقدامات منفی مانند دزدی از صندوق مالیات، پرهیزکاری خود را از دست می‌دهند. پرهیزکاری بالا باعث امتیاز بیشتر و در مقابل، پرهیزکاری پایین موجب جریمه در پایان بازی خواهد شد.

دیگر سیستم جالب بازی، ساخت و ساز است که از طریق کارت‌های ساختمانی و به‌کارگیری شاگردان برای برآورده کردن شرایط خاص، پیاده‌سازی شده است. این سیستم، بازیکنان را ترغیب می‌کند تا بر اساس وضعیت بازی و کارت‌های موجود، استراتژی مناسبی برای کسب امتیاز بیشتر ایجاد کنند.

عکس نوشته معماران امپراتوری غرب؛ بازی‌ای متفاوت برای عاشقان سبک کارگرگذاری

تاکتیک، نه استراتژی بلندمدت

اگرچه سیستم‌های متنوع بازی حس عمق را ایجاد می‌کنند، اما معماران امپراتوری غرب بیشتر یک بازی تاکتیکی است تا استراتژیک. تغییرات سریع در وضعیت بازی بازیکنان را مجبور به تصمیم‌گیری فوری می‌کند و امکان برنامه‌ریزی بلندمدت به‌خوبی وجود ندارد. به‌عبارت دیگر، موفقیت در این بازی بیشتر به سازگاری سریع با وضعیت فعلی بستگی دارد تا اجرای یک استراتژی از پیش تعیین‌شده.

روش‌های متعددی برای کسب امتیاز وجود دارد، از جمله ساخت بناها، کسب پرهیزکاری، شرکت در ساخت کلیسا و انبار کردن طلا و سنگ مرمر. اما تجربه نشان می‌دهد که مؤثرترین راه، تمرکز روی ساخت بناهاست. در بیشتر بازی‌ها، بازیکنی که بیشترین بناها را می‌سازد، بیشترین امتیاز را کسب می‌کند و در نهایت بازی‌ها با اختلاف امتیاز کم به پایان می‌رسند.

تعداد بازیکنان و تاثیر آن بر بازی

بازی معماران امپراتوری غرب بهترین تجربه را در حالت 3 یا 4 نفره ارائه می‌دهد. این تعداد بازیکن، پویایی کافی را ایجاد می‌کند و رقابت بین بازیکنان برای استفاده از مکان‌ها و برنامه‌ریزی اقدامات تاکتیکی بهینه می‌شود. در بازی 5 نفره، هرچند همچنان قابل بازی است، اما ممکن است به‌دلیل تعداد زیاد بازیکنان کمی شلوغ و بی‌نظم به نظر برسد. همچنین، تجربه‌ی بازی دو نفره چندان مطلوب نیست و به یک حلقه‌ی تکراری از بازداشت و آزادسازی کارگرها تبدیل می‌شود.

برای بازی تک‌نفره یا دو نفره می‌توان از سیستم آتوما استفاده کرد، که یک رقیب خودکار برای شما بر اساس کارت‌های تصمیم‌گیری به بازی اضافه میکند. این سیستم برای تک‌نفره، عملکرد بسیار خوبی دارد و بازی را جذاب و چالش‌برانگیز می‌کند. همچنین، در بازی دو نفره می‌تواند به کاهش تکرار کمک کند، هرچند ممکن است گاهی تأثیر مثبت یا منفی بیشتری بر یکی از بازیکنان داشته باشد.

نتیجه‌گیری

بازی معماران امپراتوری غرب یک بازی کارگرگذاری تاکتیکی و تعاملی است که بازیکنان را به تعامل بیشتر با یکدیگر دعوت می‌کند. این بازی برای افرادی که به دنبال یک تجربه‌ی سبک و سریع هستند، بسیار مناسب است و از مکانیک‌های جالبی بهره می‌برد که آن را از سایر بازی‌های هم‌سبک متمایز می‌کند. با این حال، اگر به‌دنبال یک بازی با عمق استراتژیک بیشتر هستید یا قصد دارید آن را بیشتر به‌صورت دو نفره بازی کنید، ممکن است گزینه‌های دیگری برای شما بهتر باشند.

دیدگاه ها

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گروه بازی سازی سومر پس از تاسیس در سال 1400، کار خود را با ایده‌های ساخت بردگیم آغاز و پس از آن کار خود را با ساخت اتاق فرار مجازی و محیطی ادامه داد. تیم سومر متشکل از افرادیست که هر کدام به واسطه توانایی‌هایشان در طراحی، ایده‌پردازی، توسعه فنی و … با هدف ایجاد محصولاتی ارزشمند برای مخاطب فعالیت می‌کنند.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ایده سازان سرگرمی های سومر است.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات
emptycart
هیچ محصولی در سبد نیست